De hogesnelheidstrein onder de festivals: Roadburn

Op donderdagmiddag 18 april vertrekt vanuit Tilburg de spreekwoordelijke festivaltrein met de grootste verscheidenheid aan coupés. Van de donkerste doommetal tot spirituele avant-garde.
Het maakt niet uit waar je instapt, want de kans is groot dat je tijdens Roadburnfestival van alles wel íets meekrijgt.

Hoewel het tegen-de-stroom-in-festival gedurfde acts programmeert, lopen de compartimenten zoals de Next Stage bij poppodium 013 en The Hall of Fame bij de Spoorzone moeiteloos vol. Het is niet ongebruikelijk om op de drukkere weekenddagen in de rij te staan om binnen te komen. Maar ook de rij blijkt een fijne plek op het festival dat zich kenmerkt door de vredelievendheid van de doorgaans in het zwart geklede, bier drinkende bezoeker. Ook in 2024 is Roadburn weer veelzijdig: van snoeiharde hiphopacts tot dromerige folk en obscure gitaarbands. Wanneer de festivaltrein op stoom is wisselen ze elkaar bijna onopgemerkt af.

Lees meer verhalen over festivals en concerten in de reviews.

Tijdens de vier festivaldagen die Roadburn telt, worden relatief onbekende bands zoals Use Knife en Ragana afgewisseld door grotere namen als Lankum en DOOL. De acts die wat meer bekendheid genieten zijn prominente namen in de obscure, undergroundscène van de harde muziek. De kans dat je ze op de radio voorbij hoort komen is niet groot, maar dat betekent niet dat de kwaliteit van de acts niet hoog is. In tegendeel: Roadburn is juist hét festival om eersteklas acts te zien spelen!

Natuurlijk zijn daar de topkwaliteit headliners zoals Chelsea Wolfe en Royal Thunder maar de tweekoppige queerband met nog geen 3.000 maandelijkse luisteraars op Spotify genaamd Death Goals, is daar ook een goed voorbeeld van. De hardcore is smotsig, dik en opzwepend. Wanneer je een zwak hebt voor breakdowns, pinchharmonics en agressieve vocalen dan kun je niet om Death Goals heen. Het Roadburnpubliek omarmt niet alleen de muziek maar ook de boodschap van inclusiviteit en gelijkheid. Gebalde vuisten gaan de lucht in en het applaus klinkt luid wanneer de jonge geel geblondeerde zanger oproept tot steun voor de queercommunity.

De Franse posthardcoreband Birds in Row heeft ook een uitgesproken boodschap die duidelijk resoneert met het publiek. Het gejuich in de volgepakte terminal-zaal is lang en hard wanneer de gitarist/zanger een lofzang houdt voor leraren en maatschappelijkwerkers, ofwel de mensen die zorg dragen voor anderen.

Op Roadburn speelt Birds in Row het album “Gris Klein” in zijn geheel. Dit is typerend voor het festival, waar bands vaak onconventionele sets ten gehore brengen.

Dat maakt Roadburn behalve uniek ook intrigerend. De uitvoeringen en projecten die speciaal voor het festival worden gecreëerd zitten door de gehele line-up verweven. Dagelijks kun je meerdere optredens checken die je daarna nooit meer kunt zien. Deze zogenaamde ‘Commissioned Acts’ zijn namelijk vaak eenmalige projecten die door het festival zelf worden aangedragen en gefinancierd. Op deze manier kunnen artiesten iets volledig nieuws en unieks proberen; een set die ze normaal gesproken niet zouden uitvoeren.

Het is lastig om rust te pakken tijdens de intense vier festivaldagen. Roadburn zorgt met een volle line-up, extra activiteiten en optredens die plaatsvinden buiten de reguliere festivallocaties en -tijden (offroad) én geheime popup optredens voor een aaneenschakeling van ervaringen. Gelukkig brengen acts als Annelies Monseré en The Keening de nodige rustpuntjes. De stilte in de zaal tussen de nummers door is ook aangenaam. Het is niet nodig om deze serene momenten te vullen, leert Monseré wanneer ze verwoed naar woorden zoekt als haar basgitarist even nodig heeft om zich klaar te maken voor het volgende nummer.

Doordat Roadburn een progressieve benadering van muziek en kunst hanteert in de programmering is het waarschijnlijk dat jij als festivalbezoeker jouw perspectief gaat verruimen. Daarom luidt het advies in het omroepbericht als volgt: ‘beste Roadburner, verlaat de coupé van deze hogesnelheidstrein waar je onwetend ingestapt bent niet zomaar en wacht even af. Waarschijnlijk wordt jouw horizon een stukje breder, je vriendengroep een beetje groter en je liefde voor muziek een stuk rijker’.

Ben jij ook naar Roadburn 2024 geweest? Laat je ons en onze lezers weten wat jouw meest memorabele act of moment was? Dat kan via Instagram, Mastodon, X of Facebook.