Kleine jongens worden groot op “You Won’t Go Before You’re Supposed To” van Knocked Loose

Met “You Won’t Go Before You’re Supposed To” presenteert Knocked Loose alweer hun derde langspeler. Wat ooit begon als een aantal vrienden die een interessante underground band vormden, is uitgegroeid tot een ware wereldster op het gebied van hardcore. Is dit derde album een waardige toevoeging aan het repertoire?

Knocked Loose laat er geen gras over groeien met het eerste nummer “Thirst”. Na een korte intro barst het geweld meteen los. Met een ware muur van geluid wordt de luisteraar begroet. De dubbele bas op de drums, distorted gitaren met allerlei piepjes en kraakjes in combinatie met een ijzingwekkende krijs van frontman Bryan Garris, geven je een voorproefje van wat het album te bieden heeft: een geweldige bak herrie. Het lied is iets korter dan twee minuten en daardoor voelt het alsof de achtbaan nog maar net begonnen is. Wat een heerlijke binnenkomer!

Het tweede nummer, “Piece By Piece”, legt de nadruk iets meer op de groove. Het tempo ligt wat lager (maar niet veel!) en al snel zit je mee te headbangen met de heftige gitaren en ritmische drumpartijen. Bij vlagen doet deze track denken aan hun vorige album: “A Different Shade of Blue”. Knocked Loose laat zien dat ze weten wat hun fans vet vinden, maar zijn ook niet bang om iets nieuws te proberen. Dat blijkt in hun volgende song, “Suffocate”, welke een samenwerking is met zangeres Poppy. Zij komt de track na een minuut binnen met hardcore vocalen die we nog niet eerder van Poppy gehoord hebben in haar eigen muziek. Het contrast met de stem van Garris is heerlijk verfrissend. Met een fluisterstem bouwt Poppy daarna op naar een brute breakdown die verdacht veel doet denken aan een reggaeton beat. Dit hebben we nog niet eerder op zo’n heavy hardcoreplaat gehoord, maar wat past het goed! Na een aantal nummers geluisterd te hebben begint de productie van het album op te vallen. Deze is wat gladder en vooral luider dan eerdere platen. Het geeft “You Won’t Go Before You’re Supposed To” een nieuwe sound, maar soms is het wel lastig om instrumenten van elkaar te onderscheiden, en dat is zonde.

Don’t Reach For Me” en “Moss Covers All” voegen weinig nieuwe ideeën toe aan “You Won’t Go Before You’re Supposed To”, maar dit verandert niets aan hun kwaliteit. Deze nummers worden geregeerd door de sterke gitaarpartijen van gitarist Isaac Hale die nog eens laat zien waarom Knocked Loose zo geliefd is. Beide tracks trappen vol op het gaspedaal tot ze een breakdown loslaten op je trommelvlies. Ietwat voorspelbaar misschien, maar gelukkig is het keer op keer een geslaagde formule. “Take Me Home” zit soortgelijk in elkaar, alleen kiest de track voor een dissonante, bijna storende partij chaos richting het einde. Een interessant experiment, alleen is de vraag nog of het tussen de rest van het album past. Het antwoord op deze vraag zal per luisteraar verschillen.

Slaughterhouse 2” bevat de tweede en laatste feature van het album. Chris Motionless van Motionless in White helpt hier mee met een vervolg op een eerdere samenwerking tussen de twee bands. Dit nummer is zonder twijfel een hoogtepunt op “You Won’t Go Before You’re Supposed To”! De groove van “Slaughterhouse 2“is ronduit besmettelijk en de combinatie van de twee brullende mannen zorgt voor een geweldige dynamiek. “The Calm That Keeps You Awake” en “Blinding Faith” volgen het nummer op, en hoewel dit ook sterke nummers zijn, vallen ze toch een beetje in het niet vergeleken met “Slaughterhouse 2”.

Het laatste nummer op de plaat heet “Sit & Mourn”. Deze track trekt eerst hard aan de rem met een atmosferische intro die je wat ruimte geeft om te ademen. Maar wees niet bang, na een minuut begint er toch weer een aanstekelijke gitaarriff. Het is mooi om te zien hoe Knocked Loose experimenteert met andere soorten tracks zonder dat ze kun karakteristieke geluid kwijtraken. Ongeveer halverwege horen we een drumpartij van drummer Kevin Kaine die niet zou misstaan op een blackmetal-plaat. Geleidelijk wordt de track intenser tot een breakdown zowel het lied als het album afsluit.

Het is duidelijk te zien dat Knocked Loose grote sprongen heeft gemaakt in hun songwriting op “You Won’t Go Before You’re Supposed To”. De band heeft zijn sound geperfectioneerd en gelukkig is er ook ruimte voor nieuwe ideeën. Het album is aan de korte kant met slechts 27 minuten aan muziek, maar het is van begin tot eind een intense muur van geluid die precies lang genoeg voelt. “You Won’t Go Before You’re Supposed To” van Knocked Loose gaat zonder twijfel in de jaarlijsten van menig hardcoreliefhebber verschijnen.

Releasedatum: 10 mei 2024
Label: Pure Noise Records